BISNES DAN DAKWAH

Khamis, 17 Disember 2015

RASULULLAH : TAULADAN MENDEPANI CABARAN

Teks : Zubedah Jaafar
Foto : Google



Assalamualaikum...

Sempena Jumaat yang penuh barokah ini, mari kita sama-sama perbanyakkan selawat kepada Junjungan Besar Rasulullah SAW. 


Sabda Nabi SAW: Barangsiapa yang berselawat kepadaku sebanyak 100 kali pada hari Jumaat, maka ia akan datang pada hari kiamat dengan keadaan bercahaya
                                                                                                                     - HR Abu Naim.



Dalam mendepani cabaran untuk memulakan kembali perjuangan diri dalam perniagaan,saya banyak memandu diri membaca kembali perjuangan sirah Rasulullah. Kisah Ujian dan tekanan Baginda di waktu awal menyebarkan agama Allah memang jauh lebih perit dan getir berbanding apa yang sedang saya hadapi sekarang.


Pasti ramai yang pernah terbaca dan lebih tahu bagaimana besarnya ujian yang ditanggung Rasulullah.  Baginda seorang yatim piatu sejak kecil, diuji dengan kehilangan datuk,isteri dan bapa saudara disaat Baginda sangat memerlukan sokongan mereka. Ujian di pulau oleh kaumnya, diganggu dan dihina dengan balingan batu, dipukul serta diugut dengan cubaan membunuh demi menegakkan agama Islam. 


Namun Baginda Rasulullah terus istiqamah dalam menunaikan amanah dan tanggungjawab demi masa depan umat Baginda. Saya bersama semua umat Islam tidak akan berada disini hari ini tanpa Rasulullah. Nikmat iman dan islam takkan dapat kita kecapi tanpa pengorbanan air mata dan darah dari Rasulullah dan para Sahabat. 







Benar kata orang, ujian dan kejatuhan akan menjadikan kita dua manusia yang berbeza. Samaada kita kembali muhasabah diri atau terus ego untuk menerima kesilapan diri kita sendiri. 

Di awal kejatuhan menghadapi cacian,makian dan cemuhan serta reaksi negatif semua yang dulu mengaku sahabat dan saudara, saya banyak  cuba mencontohi akhlak Rasulullah. Baginda bukan sahaja membalas dengan senyuman, berkata baik serta bersabar. Tetapi yang paling utama, Baginda memaafkan semua kejahatan yang pernah cuba dilakukan terhadap Baginda. 

Baginda mendoakan hanya kebaikan dan berharap agar hidayah menjadi milik semua umat manusia di bumi. Allah hu akbar. Menitik airmata para sahabat dan mana mungkin ia tidak menitikkan airmata saya walau Rasulullah tidak ada di depan mata. Terima Kasih Ya Rasulullah, kekasih dan cinta hati Allah dan seluruh penduduk bumi dan langit.   

Alhamdulillah, saya teramat-amat bersyukur perjuangan dan kisah Rasulullah selalu menjadi pedoman buat saya untuk terus kuat mendepani hari-hari sukar. Rasulullah selalu menasihatkan agar umatnya sentiasa berdoa. kerana doa itu senjata orang mukmin.



“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, Maka sesungguhkan Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia (benar-benar) berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran” (QS. Al-Baqarah: 186).


Semua ayat-ayat cinta dari Allah dan Rasul ini kembali menjadi peneman hidup saya di waktu susah dan senang. Ujian dan setiap cobaan terasa kecil jika dibandingkan dengan ujian yang dihadapi oleh Nabi-nabi terdahulu, Rasulullah dan Para Sahabat. 


Semoga Allah terus menerus memelihara hidayah ini buat kita kerana satu yang paling pasti ialah Allah menguji mengikut tahap keimanan seseorang. Allah pasti mencukupkan setiap ujian dengan kecekalan, ketabahan dan keimanan yang mantap. 


Inshaa Allah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan