BISNES DAN DAKWAH

Selasa, 19 Januari 2016

FAKTOR TURUN NAIK EMAS

Teks : Zubedah Jaafar

Alhamdulillah...

Dengan perkembangan ramai rakyat malaysia yang celik emas dan mula menjadikan emas sebagai aset pilihan alternatif dan tukaran wang simpanan maka ilmu berkaitan emas juga sering dijadikan tajuk carian.

Pilihan isu saya hari ini adalah berkaitan persoalan naik dan turun harga emas. Sebab ramai yang merasakan turun naik emas ini dikaitkan dengan Ringgit Malaysia yang tidak stabil dan tahap inflasi di Malaysia yang semakin meningkat. Ianya bukan sahaja jauh meleset dan tersasar malah kaitannya sangat jauh sekali.

Ini kerana emas adalah logam berharga yang menjadi rebutan seluruh dunia. Perebutan memiliki khazanah ini berlaku global bukan hanya terhad di Malaysia.

Kenaikan harga emas pada pasaran tempatan dan luar negara lazimnya dikaitkan dengan 3 faktor utama. 
Faktor Pertama ialah penyusutan nilai dolar Amerika. Apabila nilai dolar Amerika susut harga emas akan naik, apabila dolar Amerika stabil harga emas akan susut. Emas bertindak sebagai pelindung nilai menentang dolar Amerika. Pada masa ini dolar Amerika lemah dan menunjukkan tanda-tanda akan menjadi lebih lemah. Ada juga ura-ura negara Asia Barat dan China akan menggunakan mata wang lain selain dolar Amerika disebabkan kelemahan dolar Amerika ini. Walaupun peralihan kepada mata wang selain dolar Amerika (euro misalnya atau mata wang bentuk baru) bukan sesuatu yang boleh berlaku dengan segera, berita itu telah cukup untuk melonjakkan harga emas dunia.



Faktor kedua ialah harga emas akan naik selari dengan kadar inflasi global. Apabila inflasi naik, harga emas akan naik selaras dengan inflasi. Dalam keadaan negara-negara di dunia termasuk kuasa-kuasa ekonomi besar menyuntik pakej rangsangan ekonomi dengan besar seperti AS$787 bilion pakej rangsangan Amerika Syarikat kesannya ialah peningkatan inflasi. Amerika hanya mengecap duitnya sesuka hati dan ini akan menyebabkan nilai duitnya akan turun.

Faktor ketiga ialah kenaikan harga petroleum akan menyebabkan harga emas naik selari dengan kenaikan kos penghasilan dan penghantaran barangan, jika harga petroleum jatuh. dijangka emas juga akan turun tetapi pada tahap minimum.

Namun,jika anda adalah peminat emas serta berminat menjadikan emas sebagai medium pelaburan tetapi tidak pandai membaca kesan fenomena naik turun ini maka saya mencadangkan anda membeli emas apabila anda mempunyai wang simpanan lebihan. Tukar medium simpanan daripada berbentuk matawang kepada emas kerana kesan kenaikan nilai emas ini sudah terbukti dalam tempoh jangkamasa panjang.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan