BISNES DAN DAKWAH

Khamis, 24 Disember 2015

BERNIAGALAH SEKALIPUN TELAH KAYA

Teks: Zubedah jaafar
Foto : Google

Assalamualaikum,

Rasanya belum terlewat untuk saya mengucapkan Salam Maulidur Rasul buat semua umat islam di seluruh dunia. mahupun bagi yang belum memeluk islam. Semoga sinaran purnama Nabi Muhammad S.A.W akan menjadi asbab hidayah buat mereka.

Banyak yang belum saya kongsikan berkaitan hidup saya dalam membina jaringan persahabatan melalui online. Saya akan lebih fokus kepada berkongsi tentang bisnes dan dakwah kerana minat dan kekuatan yang akan saya terus bina dalam jiwa saya sehingga akhir hayat adalah dalam dua bidang ini.

BISNES

Bila dibaca dari entri awal memang asal nya ayah saya seorang yang suka berbisnes kecil-kecilan. kerja rencam yang dilakukan untuk membesarkan kami 10 beradik adalah dengan menarik beca dan menjual Air Batu Campur disamping menguruskan kebun dan menjual hasil-hasil kebun.

Lama kelamaan,hasil dari simpanan sedikit-demi sedikit,beliau membeli banyak tanah untuk dibuat kebun. Pisang,durian dan sayur-sayur kampung mudah didapati di kebun dan dijadikan hasil jualan yang agak lumayan.

Sikap ini terbawa-bawa kepada anak-anak. Dimana semasa kecil lagi kami selalu menjual kuih di hadapan rumah apabila tiba ramadhan, menjual ABC, menjual buah-buahan tempatan dan apa saja yang mampu menghasilkan pendapatan sampingan.

35 tahun baru saya sedari keupayaan diri saya yang selalu menjalankan perniagaan secara separuh masa adalah hasil dari asuhan ini.




Kita merancang Allah merancang. Perancangan Allah itu adalah perancangan yang paling terbaik. Walau terjunnya saya dalam dunia usahawan jauh berbeza dari perancangan wanita-wanita lain yang mempunyai persediaan rapi dari segi mental dan fizikal dalam memikirkan perihal meletak jawatan dan memilih untuk berniaga, tiada istilah penyesalan dalam saya menerima taqdir ini.

Buat pertama kalinya, saya tidak pernah terfikir untuk memutar balik perjalanan kerjaya saya untuk memohon kerja kerajaan atau badan swasta. Saya bersemangat untuk berjuang bersama rakan seperniagaan saya sehingga kami mencapai kejayaan yang diinginkan dalam proses membina legasi perniagaan.

'NO REGRET,NO SURRENDER'



KENAPA BISNES?
peniaga yang bebas
Perkara pertama saya pelajari selama setahun sepenuh masa berbisnes ialah tahap pergantungan pada makhluk hapus sama sekali. Allah penguasa maha kaya tempat orang bisnes meminta, mengadu dan mengharap. Memohon agar dibantu dalam setiap kejatuhan, dan jangan lagi tersalah jalan dalam setiap kebangkitan. 
Benar kata orang, orang bisnes bebas menyusun hidup mereka sendiri. Tanpa ramai yang sedar, kebebasan itu harus diatur dengan baik. Bebas untuk tidur di pejabat 24 jam bagi memikirkan solusi masalah yang hadir setiap hari,bebas untuk menjadi apa yang kita perlu jadi demi kelansungan bisnes. Kita la bos,kuli,pencuci pejabat,penghantar surat dan kita ibarat pelakon yang hebat dalam drama kita sendiri. 
Namun, faktor inilah yang menjadikan bisnes itu pekerjaan yang hebat. Orang bisnes bebas dari konkongan hidup biasa-biasa. Melakukan ritual harian yang akhirnya membosankan dan mengurangkan kualiti pekerjaan seharian. 
Perasaan takut dipantau, melakukan kerja hanya atas arahan dan terpaksa adalah suatu kepuasan yang jauh berbeza dalam bisnes. Bisnes adalah kualiti. Bila kita melakukan dengan jalan yang terbaik,hasilnya pasti terbaik. 
Sudah pasti, dalam keadaan ekonomi Malaysia yang tidak menentu, faktor celik bisnes ini semakin menular di kalangan orang melayu. Kerana itu saya mengambil keputusan untuk menulis. Berkongsi pengalaman dalam dunia kecil bisnes ini sambil terus belajar dengan mentor-mentor bisnes hebat melalui pembacaan blog,perkongsian fb dan menghadiri seminar-seminar. 

Apa kaitan pula dengan DAKWAH?
Jumpa di entri berikutnya.....
Senyum Selalu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan