BISNES DAN DAKWAH

Ahad, 20 Disember 2015

PELAJARAN DARI SEBUAH KEMATIAN

Teks : Zubedah Jaafar
Foto : Google

Beberapa hari ini kita dikejutkan dengan berita seorang ustaz bersama isteri dan 3 anaknya meninggal di bawa arus deras air terjun sewaktu bercuti. Peristiwa menyayat hati ini mana mungkin tidak menjadi satu episod penting dalam hidup kita tentang sebuah persediaan menghadapi pengakhiran hidup kita juga. 



Dalam proses kehidupan melalui pelbagai halangan dan cubaan,saya pasti bukan sahaja anda malah saya sendiri selalu tertanya-tanya tentang bagaimanakah kita mahu hidup kita berakhir?


Semua persoalan ini selalu diabaikan sebab bila kita hanyut dalam kesibukan dunia dan tidak sedar kita semakin dekat kepada pengakhiran hidup. Saya mula memikirkannya kembali hanya setelah 36 tahun bergelumang dalam pelbagai keadaan untuk mencapai titik KEJUTAN INI. Hanya sebuah kejatuhan,kesakitan dan penderitaan yang panjang sahaja mampu membuat kita berfikir. 





Sebelum ini saya pernah melalui hidup seperti 'dunia ini ana yang punya'. Duit,kesenangan, bercuti kesana-sini seperti mudah buat saya. Dan kesenangan itu membawa saya lupa pada diri saya seketika. Saya tidak meninggalkan ibadah wajib,namun saya semakin jauh dari Allah. 

Sedangkan bila direnung kembali Allah telah memberi saya keistimewaan berbeza dari orang lain. Walau saya tidak mendapat pendidikan formal di mana-mana sekolah agama, tetapi fahaman saya berkaitan agama lebih besar berbanding orang lain. Bukankah itu satu tanda cinta Allah kepada saya? 


Rasulullah S.a.w bersabda, maksudnya : “Apabila Allah mencintai seseorang maka Dia membuatnya faham mengenai agamanya.” [Hadits Riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Mengalir air mata bila merasakan saya telah mensia-siakan seluruh cinta ini. 

Perjalanan kini menjadi satu permulaan. Saya perlukan  ia kembali asal bukan semata-mata untuk memperbaiki kehidupan sendiri. Malah,lebih penting saya mahu semua ini dibaca oleh anak-anak saya dan sesiapa saja yang sedang berjuang dalam perjalanan seperti saya. 

Kita wanita,sentiasa terumbang ambing dalam emosi dan kekalutan. Namun,Allah telah membina kekuatan luar biasa dalam kita mengharungi dunia ini. Dunia yang semakin penghujung memerlukan kekuatan wanita untuk memimpin. Allah telah tunjukkan kembali jalan dakwah yang sebenar. Dan...........

Kembali muhasabah diri. Semoga Allah sentiasa bersama kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan