BISNES DAN DAKWAH

Rabu, 23 Disember 2015

5 Fakta Sebenar Tentang Bisnes Emas

Teks : Zubedah Jaafar
Foto dan Sumber : Google


Mengapa emas begitu berharga?


Tidak dinafikan propaganda berkaitan kehebatan emas ini sudah dicetak dalam minda manusia sejak zaman berzaman. Dalam sejarah panjang umat manusia, diceritakan bahawa emas sudah mulai dikenal manusia sejak 40.000 sebelum masihi, iaitu zaman manusia Paleolitik. Sejarah juga menunjukan bahawa sejak ribuan tahun sebelum masihi emas sudah dijadikan perhiasan dan alat tukar dalam banyak peradaban kuno.
Sehingga pada zaman permulaan Islam, emas sudah menjadi sebahagian dari masyarakat dunia, dan dalam Islam emas menjadi sebahagian dari matawang yang disebut dengan dinar dan dirham. Dinar dalam bentuk emas, dan dirham dalam bentuk perak. Hal ini banyak disebut-sebut dalam hadits dimana ketika Rasulullah SAW mendengarkan suatu pertanyaan atau memutuskan suatu perkara.
Misalnya: Dari Abu Hurairah Radhiyallâhu ‘Anhu. berkata, Rasulullah SAW bersabda: “dinar (harta) yang kamu belanjakan di jalan Allah dan dinar (harta) yang kamu berikan kepada seorang budak wanita, dan dinar yang kamu sedekahkan kepada orang miskin serta dinar yang kamu nafkahkan kepada keluargamu. Maka yang paling besar ganjaran pahalanya adalah yang kamu nafkahkan kepada keluargamu” (HR Shahih Muslim 1661).

Namun begitu, disebabkan emas sebagai matawang telah digantikan posisinya oleh wang kertas maka emas sekarang dijadikan sebagai perniagaan dan alat pelaburan yang bernilai tinggi.

Walaupun begitu, disebabkan kehebatan emas ini ramai orang Melayu amnya tidak berani mengambil risiko untuk menjadikan emas sebagai perniagaan. Perniagaan emas banyak dimonopoli oleh orang Cina dan India. Orang Melayu pula kebanyakannya adalah dari negeri Timur Malaysia iaitu Kelantan dan Terengganu.



5 Fakta sebenar tentang bisnes emas


Berdasarkan pengalaman 5 tahun saya berkecimpung dalam perniagaan emas, ini adalah fakta sebenar yang saya dapat kongsikan untuk membuka mata anda semua berkaitan bisnes emas :

1. Bisnes emas sama juga dengan apa jua bisnes produk lain. Ia tidak memerlukan modal yang besar untuk bermula. Ada kedai-kedai emas yang membuka peluang bisnes 'dropship' samaada secara PERCUMA atau dengan modal minima sebagai syarat keahlian. Sebagai contoh : Kedai Emas EET di Cheras, menawarkan peluang 'dropship' hanya serendah RM250 dengan mendapat GB999.9 1g percuma. Dengan keahlian ini, peniaga boleh memulakan perniagaan emas tanpa kedai secara separuh masa atau sepenuh masa. 



2. Modal untuk membuka sebuah kedai emas juga sebenarnya tidak jauh berbeza dari membuka sebuah butik atau sebuah kedai makan. Ramai yang tidak tahu modal membuka kedai emas lebih kecil dari modal membuka franchise sebuah makanan segera. Apa yang menarik dan berbeza dari perniagaan lain ialah kedai emas tidak hanya menawarkan sebuah produk untuk jualan malah menakjubkan modal kedai emas adalah sebuah aset jika tiada jualan. Peniaga emas masih menyimpan nilai modal anda dalam bentuk EMAS. Menarik kan??


3. Bersamaan dengan fakta nombor 2, menjadi penyebab kenapa saya kekal menjual emas hampir 5 tahun berbanding produk lain seperti tudung dan produk kesihatan. Apabila menjual produk, ianya perlu dihabiskan untuk menjana pendapatan. Jika tidak habis,produk menjadi stok yang tidak terjual. Berlawanan dengan emas. Tanpa jualan anda boleh menjadikan emas sebagai simpanan masa hadapan. Bila sesak, boleh tukarkan dengan wang melalui pajakan dan tebus semula bila sudah ada wang. 





4. Takut bisnes emas kerana berisiko tinggi. Emas adalah satu medium bisnes halal yang memerlukan keberanian untuk menjual. Jika terlalu berat memikirkan risiko maka semua apa yang kita buat adalah risiko. Baru-baru ini, bila kumpulan saya bermesyuarat bersama satu yayasan di Terengganu, Dato pengarahnya berkata menjual ganja juga berisiko. Jual ganja takut polis, jual emas takut pencuri. Yang membezakannya hanya HALAL dan HARAM. Maka, tepuk dada tanya iman. 



5. Sukar untuk menjual emas kerana harganya MAHAL. Zaman ini pelbagai cara kreatif dilakukan supaya ramai orang boleh menjual emas dengan modal minima. Antaranya dengan mula menjual hanya sekecil 1 gram. Jika sekarang ramai wanita boleh membeli baju atau tudung dengan harga beratus-ratus ringgit,masakan tidak boleh membeli emas yang boleh dijual kembali dengan harga serendah rm200? 
Hanya perlu diberikan kesedaran simpanan emas sebagai aset. Bila dibina kesedaran, menjual emas amat mudah dilakukan untuk pembeli-pembeli yang kini semakin bijak berfikir. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan