BISNES DAN DAKWAH

Isnin, 1 Februari 2016

BAYI BARU,EMAS DAN BISNES


Maaf la lama benar tak menulis...
Alhamdulillah baru selesai tugas menutup kira-kira 2015 dan membuka lembaran baru 2016. Tugas baru sekarang agak mencabar sampai sakit pinggang membuat unjuran kewangan, perkara baru yang tak pernah terfikir akan saya ceburi. Tapi mana-mana usahawan,akauntan mahupun berniaga kecil-kecilan pasti memahami betapa pentingnya penjagaan kewangan dalam nadi sebuah syarikat.

ok, bukan ini tajuk utama yang nak saya tulis hari ini.

Saya mendapat idea berkongsi kisah anak-anak saya dengan dunia bisnes sebab setiap satu kelahiran mereka ini selalu terkait dengan rezeki bisnes saya.

Anak pertama, Izzadeen adalah permulaan kepada saya menyibukkan diri dengan dunia bisnes. Pada masa itu saya hanya seorang guru sementara dengan gaji RM700 sebulan. Dengan kekangan bisnes suami dan desakan hidup di kajang saya menceburkan diri dalam bisnes MLM sebuah syarikat emas sadur. Dengan bantuan isteri sahabat suami, kami selalu berulang malam minggu ke Damansara demi mendengar taklimat dari ejen yang sangat aktif disana. Dengan bayi yang baru 2 bulan,suami menjaga di bawah dan saya naik ke bilik seminar untuk belajar. Pertama kali saya belajar teknik pemasaran MLM. Anehnya, untuk mendapatkan lebih banyak rangkaian, syarikat ini menggalakkan kami menjual emas tulen yang kami pakai dan membeli emas sadur mereka. Maka, bila orang melihat kami memakai emas sadur tersebut pasti keinginan untuk menyertai semakin membuak ditambah dengan insentif-insentif yang diberi oleh syarikat. Habis semua emas yang dihadiah ibu, suami saya laburkan untuk menjayakan misi ini.

Rupanya panas tidak sampai ke petang. Setelah disahkan mengandung anak kedua,saya mengalami alahan teruk hingga tidak mampu keluar membuat pemasaran. Semua yang dilabur lebur begitu sahaja. Malah saya dimarahi oleh senior atas kerana terlalu lemah dalam merancakkan kempen pemasaran saya. Selepas tamat kontrak sebagai guru sandaran dan melahirkan anak kedua,saya bekerja disebuah tadika swasta dan boleh membawa anak bersama ke tadika tersebut. Dari situ saya belajar tentang bisnes tadika.

Tanpa mengambil masa yang lama saya belajar untuk menguruskan sebuah tadika dan mula mencari tapak baru untuk menjalankan perniagaan tadika sendiri. Rezeki anak ke dua, Nurhannah saya berjaya membeli secara ansuran sebuah tadika yang sudah siap segala kelengkapan. Suami dan mertua banyak membantu dalam proses ini dan saya mula menjalankan pemasaran untuk pendaftaran baru murid-murid tadika dan taska. Disebabkan kekangan untuk membayar pekerja, saya mengambil langkah untuk mencari kerja lain demi meneruskan kelansungan tadika yang baru setahun jagung.

Dalam masa yang sama saya diterima melanjutkan pelajaran dalam Diploma Pendidikan Kanak-kanak ( KPLI-Pra ). Tetapi saya terpaksa menolak kerana disahkan mengandung anak ke tiga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan