BISNES DAN DAKWAH

Sabtu, 19 Disember 2015

ILMU EMAS DAN ANDA

Teks : Zubedah Jaafar
Foto : Google



Alhamdulillah,
Diberi peluang oleh Allah untuk menulis lagi.

Memang nak konsisten dengan sesuatu benda bukanlah mudah bila kita ni seorang isteri,ibu kepada anak lima nak tambah jadi enam,bekerja, dan huru hara nak buat bisnes sambilan.

Hari ni ada undangan saudara kahwin di Melaka pula. Orang kata, bila saudara mara kahwin kita kena pergi sebab nanti bila masa anak kita kahwin jika panjang umur, takde pula orang nak datang. Betul ke ? Tepuk dada,Tanya saudara. hehe

Awal penulisan dan nak membiasakan diri dengan blog ni saya suka mencatat pengalaman harian. Semua ini bagi memudahkan saya mendapat ilham menulis.

Inshaa Allah, bermula azam baru 2016 saya dan rakan sepasukan akan mula kembali berkongsi ilmu berkaitan emas dalam seminar-seminar kerana kami akan mengadakan Seminar Celik Emas di bawah bantuan sebuah yayasan. Agak seram juga nak menyampaikan sebab ia masih dalam perancangan akhir. Doakan semuanya dipermudahkan.

Dan pastinya, semua ilmu itu akan saya kongsikan disini demi setitis ilmu berkaitan emas yang Allah titipkan buat saya. Pasti ada hikmah yang besar apabila dalam banyak-banyak bisnes yang saya buat, akhirnya saya masih kekal dalam bisnes emas. Saya masih mengumpul pelbagai bahan dan persoalan yang sentiasa bermain di minda pembaca berkaitan emas untuk diterjemah dalam bentuk penulisan.



Buat sesiapa yang membaca entri ini, amat besar harapan saya untuk anda komen disini atau boleh titipkan sebarang persoalan berkaitan emas kepada saya melalui pm di FB atau Fanpage. Semua soalan akan saya jadikan satu entri yang menarik demi pengetahuan kita bersama dalam dunia emas yang sangat asing pada orang Melayu secara amnya.

Ramai yang fobia dan merasa tertipu dengan emas sebagai medium pelaburan dan ada juga yang takut untuk menyimpan emas kerana emas dikenakan zakat.

Begitu jumudkah pemikiran kita dalam membuka minda berkaitan emas dan menjadikan emas sebagai aset paling bernilai untuk masa hadapan? Inshaa Allah, akan saya kongsikan semua entri berkaitan emas secara jujur dan telus kerana setelah hampir lima tahun saya bergelumang dalam jatuh bangun dunia emas, saya tidak akan menulis hanya untuk mengaut keuntungan material semata-mata.

Cukuplah sekadar saya kembali fokus dalam matlamat saya untuk hidup didunia sebagai bekal di akhirat. Menyampaikan sebagai secubit ilmu yang harus dikongsi demi masa depan umat terbaik dijanjikan Rasulullah. Ilmu yang terbaik adalah ilmu yang dipelajari, diamalkan dan disampaikan.

Saya menantikan persoalan anda.......


Ali ‘Imran, ayat 14
Dan dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu; wanita-wanita, anak harta yang banyak dari EMAS, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia; dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga).



Tiada ulasan:

Catat Ulasan